søndag 10. oktober 2010

Værsjuk?Du er ikke alene!



Er du som meg, værsyk? både i kropp og humør?

Her er litt linker om værsyke:





Sitat fra revmatikerforbundet, kommer ikke gjennom til artikkelen så her er et sitat:

De fleste forskere og leger er enige
om at været spiller inn på plager
som astma og allergi, revmatisme,
ulike leddplager og fibromyalgi. Noen
hevder også at migrene, hodepine,
ulike hjertelidelser og blodtrykket
påvirkes av været. Psyken vår er også
følsom overfor været. Lange perioder
med lavtrykk g jør mange nedstemte,
irritable og deprimerte. Følsomheten
overfor ulike værtyper øker med alderen,
og spesielt utsatt er mennesker
bosatt i strøk med fuktig, rått og stadig
skiftende vær.


Hva kan man gjøre med værsyke, for å forebygge?

Det å bruke en lampe om høsten kan jo forebygge værsyke mere mentalt, men også har øreakupunktur hatt en virkning på værsyke for smertepasienter, ta kontakt med din nærmeste akupunktør, og høre med denne om de kan sette nåler mot værsyke. Det settes en nål helt øverst utenpå ørebrusken.

Varme strøk er det mange som reiser til om vinteren, men jeg har klokkertro på en liten tur i solarium innimellom kan kurere litt av den værsyken, man blir tvers igjennom varm, og får den sola på seg.
Jeg har selv merket å godt det er.


Mine egne råd:

  • Gå til innkjøp av noe godt ullundertøy.Bruk ullunderbukser/boxer,ullstilongs,og ullpolo, og ullsinglet. Gjerne også ull sengetøy! jeg har ullsengetøy, og kan bare rope halleluja for all den ulla jeg har inntil kroppen om høsten
  •  
  • Bruk varme i setene på bilen. Har ikke bilen varmeseter, så kjøp en varmepute på Biltema, de koster ikke mye, og du kobler den i sigarett tenneren. Bruk et ullunderlag å sitte på oppå varmeputa. Kalde bilseter kan være grusomt, da bilsetet er ferdig nedkjølt om natta og det kjøler ned ryggen din, og mange får mere smerter av dette.
  •  
  • Gå til innkjøp av vivitex magebelte og armbelter, dette er infrarøde plagg som varmer leddene dine. Det har effekt på mange.
  •  
  • Ha en jevn varme i huset, for plutselige temperatur fall, kalde hus som må varmes opp om morningen om vinteren er pyton for muskelsmerter. Det beste er å installere en varmepumpe og ha en jevn temp, ikke for varmt og ikke for kaldt.
  •  
  • Brenn mye stearinlys,(rett og slett for den mentale delen, og kosen) ha gode varme tøfler i ull (viktig) og et ullteppe å sitte på i sofaen.



1 kommentar:

  1. KOr får ein kjøpt vivitex magebelte og armbelter?

    Eg sliter med "indre" kulde, så uansett kor varmt det er rundt meg så har eg lett for å frysa..

    SvarSlett

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails