tirsdag 28. juni 2011

Hvem er du og hva er du et produkt av?



Hvem er du, og hvorfor er du som du er? Tenker du at du er et produkt av dine foreldre,oppvekst, miljø?

Jeg tenker at vi er en blanding av

1. Arv.

Vi har våre gener fra våre foreldre, i utseende og tildels væremåte

2. Miljø

Oppveksten, hvor vokste vi opp, på byen eller på landet, hvem gikk vi sammen med, ble vi påvirket av våre venner, hvem var det du så opp til og ville være som

3. Deg selv!

Her kommer vi til et punkt der jeg vet en del mennesker vil tenke på de voksne i oppveksten din, de som påvirket deg de som var der og ikke var der, og de menneskene som fulgte deg og ikke fulgte deg videre, for her har vi mange lett for å bebreide andre mennesker for at vi har blitt den vi er tildels fordi det er negative ting som man helst ikke vil selv ta "æren" for selv.

Er du et slikt "offer"? der du bebreider mennesker i oppveksten din for den du er i dag? hvorfor bebreider du noen for den du er, er ikke du den du er da, og kan stå inne for det? Hvorfor skal du unnskylde deg hele tiden for hvem du er, og hvorfor må du ha noen personer å sikte til når du skal "unnskylde" deg selv for den du er?

Du er et produkt av oppvekst og miljø og arv ja jeg tror på det, men du er også et produkt av deg selv, på hvordan du taklet de opplevelsene som var mindre positive, og hvordan du takler de i dag! Hvis du ikke mestrer noe i dag, så er det HELT GREIT at du ikke mestrer. Hvorfor skal du? du behøver ikke, du kan godt si at dette tar jeg ikke nå. Jeg gjør det ikke fordi jeg ikke kan nå. Fordi jeg har tatt en avgjørelse på at jeg ønsker bare ikke å gjøre dette nå. Du trenger da for pokkern ikke være på topp, hele tiden, du er også et menneske, det er ikke alltid det er miljøfaktorer eller arv fra foreldre eller skylden fra de menneskene som var og ikke var der oppigjennom i oppveksten og i ditt voksen liv. De menneskene som har svikta deg, de har også ansvar for sitt liv. De må ta sitt eget liv i revisjon, akkurat som du, og de må også innse at de har gjort ting som de selv har tatt valget til. De tingene vi gjør de valgene vi gjør er kanskje ikke akkurat alltid de beste eller mest populære, men det er våre egne valg, og vi behøver ikke å forsvare de eller legge skylden på andre mennesker fordi vi er den vi er eller fordi vi tar de valgene vi tar! Hva har du opplevd, av vonde ting i livet ditt, og hva gjør du med det i dag for å skaffe deg et best mulig liv? sitter du som i en seig sirup og på stedet hvil, fordi de onde tungene og de dårlige menneskene har satt deg der, og der skal du nå alså sitte fordi det er dems skyld? Uansett å mye skyld du kan gi dem så er det ditt liv og du selv som skal ta tak og det var du som vokste opp og måtte ta et valg om du ville la deg styre resten av livet av andre mennesker og dems handlinger og eller holdninger.



Hva du gjør ut av det, er kun deg selv som kan bestemme, det som er bak deg kan du ikke gjøre noe med, og livet blir ikke lettere med å bebreide andre, uansett å mye skyld dem har! Du må ta tak og bestemme deg for hva du vil framover, og de spøkelsene i fra fortiden de er ikke foran deg de er bak deg, dessverre så er det noen som skyver spøkelsene foran seg hele livet og bruker dem som en buffer og et skjold for alle de valgene man tar og alle handlingene man gjør.

Du har forlengst snudd ryggen til arv, miljø, oppvekst, og er på vei mot resten av livet ditt, og du har din lille tiltenkte tid på denne jorden, og du kan selv velge om du vil stå på stedet hvil, eller om du vil snu retningen din, og ta dine valg basert på DEG SELV og hva du vil, ikke basert på hva som har skjedd deg i livet ditt.



Og NEI du trenger ikke ta valgene ut fra hva dine foreldre, barn, naboer, kollegaer vil tenke, husk at du er din egen sjef, og du tar dine valg, du gjør det til syvende og sist for deg selv og da kan du ikke ta hensyn til de andre. Våg å ta dine valg og våg å stå for de som dine egne, ikke pakk de inn i hverken diagnoser eller opplevelser, du er den du er, uansett hva du har opplevd, eller hva slags diagnose du har. Du er jo unik i deg selv, det fins bare en av deg, og selv om livet skulle ha fart stygt med deg så er du et vakkert menneske, og alle de dagene som ligger foran deg, skal du selv være med å skape som skal bli din fortid.

Ikke tenk for mye på hva du har opplevd av negative ting men hvordan du tok det, og hvordan du tar det.

Livet handler ikke bare om hvordan du har det men hvordan du tar det.





2 kommentarer:

  1. Flott innlegg. Kan jeg få legge denne ut på min blogg(selvsagt med link til deg og din blogg og at du er innehaver?)

    SvarSlett
  2. Hei jeg sliter med å få kommentert i min egen blogg med min egen konto men det er meg alså, ja du kan gjøer det Anne, værsego :-)

    SvarSlett

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails