fredag 27. mai 2011

Uføretrygd debatten



Går en heftig debatt nå under denne artikkelen  i Vg, og jeg undres over hvordan enkelte kan være så trangsynte og ensidige i sine ytringer. Vi er i 2011, og opplever mere mobbing og stigmatisering i dette landet enn noen gang. Uføretrygdede ses på av enkelte som snyltere, og trygdemisbrukere.

Folk tror at hvis naboen som er uføretrygdet driver å hogger ved og styrer i vei så er han en snylter, og en svindler, men de tenker ikke på at det fins så uendelig mange lidelser som sitter inni kroppen også og ikke bare utenpå.

Hvorfor skal man se ned på uføretrygdede?

For mange år tilbake  delte de ut uføretrygd til gud og hvermann det vet jeg, men de siste 10 årene har det jaggu ikke vært en enkel sak å "få uføretrygd".

Min kamp i de 8 årene jeg holdt på var ikke for å få uføre men for å unngå den. Derfor stod jeg på det jeg kunne for å prøve ALT bare jeg kunne klare  å jobbe. Den dagen jeg måtte innse at jeg ikke kunne være en arbeidstaker, var en grusom dag for meg. Å måtte på uføre var ydmykende og føltes som en virkelig nedtur. Jeg brukte lang tid på å forstå og overbevise meg om at jeg var god nok som menneske fordi om jeg var på uføre. Jeg er da ikke evneveik om jeg er på uføre, jeg har så mye å gi og hodet mitt fungerer da bra, og jeg har så mye å gi til både min familie og mine venner. Jeg har da ikke mistet taleevnen!

Den nye reformen som er foreslått, forstår jeg ikke helt. Man skal gi og så skal man ta tilbake. Og hvem er vinnere og hvem er tapere her? slik jeg kan se det så er det ingen nordmenn som har noe å vinne her. Jeg prøver å se Statsministerens argumenter for hvorfor denne reformen skal være så bra men jeg klarer ikke å se den.

Dette må jeg tygge på litt, og lurer på en ting, når det skal regnes ut inntekt for de tre beste årene før man ble ufør, så er det jo rene bingospillet, hvem jobba de tre siste årene før man fikk ufør, og hva jobba man med. Er dette egentlig en rettferdig løsning og hvem gagner denne egentlig? og hvis det er tilfelle at innvandrere får hele gevinsten her, så er det virkelig noe alvorlig galt her. Jeg er ingen rasist, eller imot utlendinger, men skal ikke det tas vare på de som bor i dette landet? skal innvandrere få dobbelt  så mye som oss som har bodd her hele livet? Dessverre så tror jeg at dettte her vil bare bidra til mere rasisme, og de syke og uføre får det ikke noe bedre. Jeg forstår bare ikke den politikken i dette landet her.

1 kommentar:

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails