onsdag 24. november 2010

Kulda kommer og strømmen fyker i været, det er VINTER!



Nå kommer kulda Står det i vg i dag,( det skal alså bli enda verre, og for stive vonde fingre, skuldre, nakker, armer og bein, er det bare GRUSOMT. For min del, blir det mye innesitting for min del, eller sitting er vel feil ord, innegåing, inneståing, innegjøremål.


Vinteren er flott og jeg elsker å gå på ski, men skal jeg ut og sette meg i en iskald bil uten setevarme, så er ryggen min frosset fast i setet på veien til butikken, fingrene mine er stive og vonde og klarer ikke å klemme godt nok rundt rattet, og pedalfoten min, er ikke heelt stabil når leddet har delvis stivna.

 Høres fryktelig overdrevet ut, men slik er det! De som har vondt i ledd og muskler og skjelett, sliter hardt nå denne tiden. Vi har investert i varmepumpe, noe som holder varmen jevn i huset, og jeg kan si, at det er myye bedre å komme inn i ei varm stue nå, enn å måtte hutre meg ut av senga, kle meg i ull fra topp til tå, for å ut i kaldboden å hente opptenningsved, sitte foran peisen å putte inn pinner mens jeg holder på å tine opp kroppen.



All den energien man bruker på å riste og skjelve og fryse, så blir man  helt utslått etterpå. Men, nå er jeg jo glad i å ut i skiløypa da, men da er det alså ull, fleece, og vind og vanntett dress, fra topp til tå, og så gjør jeg det når det er minst mulig vind, og på kvelden, i lysløypa, der ingen ser meg der jeg kommer stabbende, pakket inn som en snømann i stiv kuling.

Så ja jeg elsker en kald vinter, men kroppen min hater den, for den påvirkes så av kulda!

Men, vi får gjøre det beste ut av det, her står varmepumpa å blåser på 30 grader og det er nok til å fylle alle rommene her i hele huset, slik at vi får en jevn og god varme overalt. Men nåde den som åpner et vindu!!



Litt misunnelig på de som har fyr i peisen, men etter noen år me fliser på golvene, subb, og hoggestabbe og øks, så ble vi lei. Nå vil vil ha det komfortabelt.

MEN, HUSK, nå skal strømmen også dobles så hva gjør man, kjører opp varmekablene, og skrur opp ovnene, og lar kroppen få den varmen den trenger, elller putter vi på oss litt ull, og et par gode raggsokker, og lar tempen være litt mere mot NORMALEN, alså en rundt 20 grader.

Og så er det nå ikke så sunt å ha det for varmt inne om vinteren heller

20 grader er for kaldt for meg, innendørs... brrr.. jeg er en frysepinn!!


Tross i at det er en versting tid for oss som har smerter i muskler ledd og skjelettet, så er det en koselig tid også, vi må bare ta våre forholdsregler. Noe jeg har skrevet mye andre plasser om i denne bloggen. Stikkord: ull, pulsvanter :-)



Artikler:

 http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10011743

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10011725

3 kommentarer:

  1. Jotakk, jeg er en av de stive. Normalt tar det to timer å mykne opp sånn noenlunde om morgenen..nå skjer det aldri! Jeg hater denne årstiden. Jeg elsker hetebølger om sommeren. Da har kroppen det bra, mens naboen holder på å svime av.
    Apropos stikkordene ull, pulsvanter. Skaff deg leggvarmere også,lange nok til at de går over knærne. De kan skjules under bukser om man ikke vil ha dem utenpå tøyet :-) De varmer sinnsykt bra. Har tilogmed sovet med sånne på når kulden herjer en skral kropp som verst. Ullongs, ullsokker..og leggvarmere..da begynner det å likne noe.

    SvarSlett
  2. Ja har leggvarmere men sånne tykke til å ha utenpå. Innerst, har jeg lange ullstillongs, hele veien, med fot, ja det heter vel strømpebukse det. Alså ullstrømpebukser, med ull leggvarmere utenpå, og jeg sover også med sånne om natta hehe.. ja da begynner det å ligne noe ja, hehe.. er jo rene sauen! Jeg ligger mellom ull dyne og ull laken også jeg, så jeg ligger virkelig å vrir meg i ulla om natta. Det er helt vidunderlig.

    SvarSlett
  3. Vårt strømforbruk er delt noenlunde jevnt i 3:
    Det offentlige, privat og industrielt forbruk.
    Det rare er at kun det private forbruket er konkurranseutsatt slik at alle svingninger i markedet kun fordeles på en tredel av forbrukerne!

    Når politikerne i tillegg ivrer stort for å øke både offentlig og industrielt forbruk er dette en hån mot oss private forbrukere, fordi vi må betale ikke bare for forbruket men også for utbyggingene!
    Vestlandets trøbbel med strømforsyningen er alldeles absurd da mye av strømmen blir laget der. Elektrifiseringen av sokkelen er den politiske drømmen, men har også mye av skylda for dette.

    Vannmagasinene har nå blitt kjørt ned til uforsvarlig stand, og lengre ned enn det har vært på mange år til tross for sterke advarsler tidligere. Bare for et par år siden var vi i tilsvarende situasjon - men ble reddet av unormale regnmengder.

    Jeg syns det er påfallende hvor tilfreds makthaverne er med situasjonen de har skapt. Ingen er ansvarlig og hele regningen for alle utgifter kan dumpes i hodet på vanlige forbrukere som ikke har noen som helst mulighet til å velge bort problemet.

    SvarSlett

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails