onsdag 3. november 2010

Rettigheter (del2)



Jeg har surfet litt rundt på søket rettigheter på nav og google, og det er en JUNGEL der ute!! Forøvrig så har nav ganske bra nettside da, men det er mange ting man ikke tenker på at DU  har rett på.

Er du FUNKSJONSHEMMET?

Utdrag fra Wikipedia:

Funksjonshemning

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Internasjonalt symbol for tilgjengelighet
Funksjonshemning (–hemmelse, –hemming), funksjonsnedsettelse eller handikap er vanlige betegnelser for nedsatt arbeids- eller funksjonsevne på grunn av psykiske, fysiske eller sosiale årsaker (skader, sykdommer, ulemper, mangler) hos et individ eller i omgivelsene. Funksjonsvanskene kan ha sin årsak i individets forutsetninger (individnivå) og kalles da gjerne funksjonsnedsettelse, eller i omgivelsenes manglende evne eller vilje til tilpasning (samfunnsnivå), og kalles da funksjonshemning. (Jf NOU 2001:22 «Fra bruker til borger» [1])



Okey, så da vet vi hva funksjonshemmet er. Og ut fra det, så har man rettigheter. Du kan søke, men det betyr ikke at NAV mener du er berettighet.

FFO (funksjonshemmedes fellesorganisasjon) har en side som du kan ta en titt på, de arbeider for funksjonshemmedes rettigheter.

Her kan du også lese om de sosiale rettighetene på Ffo sin side.

Lhl har en artikkel om funksjonshemmede rettigheter som arbeidstaker.


Visste du at hvis du er mye plaget med munntørrhet pga medisiner så kan du ha rett på tannlegebehandling?

Her kan du lese mere om det



2 kommentarer:

  1. Hei! Så du hadde kommentert på bloggen http://princessusanna.blogg.no.
    Jeg har fått meg ny blogg derfor så jeg ikke kommenteraen føre nå. Fint å høre at man ikke er alene, og selvfølgelig skal jeg følge bloggen din. Min nye blogg er http://Sussi85.blogg.no så bare å titte innom om du vil.
    :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for fin kommentar. Ja, jeg er medlem av gruppa di nå, Susanne Rinden det er meg. Kjempebra gjort syns jeg! :D :D :D

    SvarSlett

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails