tirsdag 12. oktober 2010

Lakenskrekk...?

Flere med fibromyalgi her, som lider av lakenskrekk..? Jeg har kommet inn i en ond sirkel, jeg kvikner til om kveldene,spesielt sånn 01 tiden. Det har jo en sammenheng med at jeg tar jo smertestillende om kvelden, og ikke på dagtid. Så når de slår inn og virker, så får jeg så lyst å gjøre alt jeg ikke fikk gjort på dagen.



Så klokken blir nok en 03-04 før jeg får lagt meg, noen ganger. Men prøver å legge meg senest 2. Men her om kvelden, da fant jeg ut, at hvis jeg tar å vasker badet nå før jeg legger meg, så slipper jeg å bruke hele dagen på det i morgen! Og det syns jeg jo var kjempesmart.. Helt til dagen etter da. Da var jeg fullstendig skutt og hadde vondt i hele kroppen.  Men badet, det ble gullrent.. det var nesten sånn at det var verdt vondtene hele dagen etterpå.

Morgenen er jo aller verst. Så skal jeg gjøre noe da så tar det laaaang tid. Så jeg både blogger og rydder og bretter tøy om natta.

Et av symptomene på fibromyalgi er nettop SØVNLØSHET. Og da sier det seg jo selv, at da har man mange grunner til å være våken om natta. Men så vil også lite søvn forverre symptomene på fibromyalgi, så det er en ond sirkel.

Mange med fibro bruker Sarotex mot søvnløsheten om natten, jeg har prøvd de men forkastet de. Det var fryktelig ubehagelige bivirkninger, jeg ble sååå trøtt dagen etter, og jeg kan ikke gå sånn en hel dag når jeg har barn å ta meg av. Det går bare ikke. De sier at disse bivirkningene går bort etterhvert, men jeg vile ikke orket en dag til med disse bivirkningene.

Jeg tror derfor på å bruke litt andre ting, som for eksempel varme bad med litt lavendel(lavendel er beroligende) og prøve å gire ned om kvelden. Ha et godt utluftet soverom, men ikke iskaldt, for når man har smerter så tåler man ikke å fryse, da knyttes alt som er av vonde muskler og ledd.



Og nå ble jeg jaggu trøtt!Så da kryper jeg under dyna.

Natta!

3 kommentarer:

  1. Eg har periodar som eg lider av søvnløsheit.. Kan ligga å vri meg i mangen timar, for så å sovna 2-3 timar før eg skal opp igjen, og er totalt skutt heile føremiddagen..

    Når eg gjekk på Sarotex var eg totalt mumie.. Hadde 2-3 timar der eg følte at eg fungerte på ettermiddagen.. Og det går jo ikkje når ein har 4 ungar å ta seg av..

    SvarSlett
  2. Nei jeg hadde samme erfaringa med sarotex, det funka bare ikke jeg følte beina var som bly. Hva bruker du nå av medisiner og andre hjelpemidler?

    SvarSlett
  3. No går eg på noko som heiter Relifex.. Fungera heilt greitt mot smertene.. Og så hjelper Magnesium meg mot urolige bein, TAKK OG LOV!!!

    Elles så har ikkje eg noko særlige hjelpemiddel, eller medisiner.

    SvarSlett

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails