fredag 1. oktober 2010

Mitt første innlegg til en åpen blogg.

Dette er mitt første innlegg i en åpen blogg. Derfor skal jeg bruke dette til å informere litt. Jeg har laget denne bloggen for at andre med samme lidelser skal finne meg, akkurat som jeg kan finne dem når de lager sine blogger. Jeg håper at denne bloggen kan bli til trøst og inspirasjon for andre. Dette kommer til å være en åpen og ærlig blogg.




Tips for hvordan en behandler folk med kronisk smerte.


•Folk med kronisk smerte synes upålitelig Når vi føler oss bra lover vi ting (og mener det); når vi har sterke smerter kan vi ikke alltidstille opp, og det kan hende at vi melder da avbud.

•En handling eller situasjon kan føre til smerte atskillige timer senere, eller kanskje også neste dag. Utsatt smerte er forvirrende for folk som aldri erfart det.

•Sansene overbelastes når man har smerter. For eksempel, støy som ikke vanligvis bryr deg kan bli for mye. 

•Spør ikke alltid "hvordan har du det” hvis du ikke er genuint innstilt på å lytte, det virker mot sin hensikt.


•Smerter kan komme rimelig kvikt og uventet. Smerte avtar noen ganger etter en kort hvil. Mennesker med kroniske smerter kan virke uforutsigbar på andre, fordi at tilstanden varierer mye.

•Å vite hvor en sofa, en seng, eller behagelig stol er, er like viktig som vite hvor en toalettet er. Et besøk er mye mer behagelig hvis folk med kroniske smerter vet at det finnes et sted å søke tilflukt dersom det er nødvendig.. En person med kroniske smerter vil ikke dra til steder der det ikke finnes noe sted å søke tilflukt (f. eks et sted der en kan sette seg, eller legge seg nedpå ).

•Små handlinger av godhet kan synes som store handlinger av nåde for en person med smerter. Deres tilbud om en pute eller en kopp te er en virkelig stor ting for en person som føler seg midlertidig hjelpeløs på grunn av uutholdelige smerter.

•Ikke all smerte er lett plassere eller beskrive. Av og til kjennes ubehag i hele kroppen med ubeskrivelige smerter i hele ryggen, eller i begge bein, men ikke på et spesielt sted du kan peke på. Vårt vokabular for smerte er meget begrenset i forhold til kroppens evne til å føle variasjoner av ubehag.

•Vi har ikke en god "grunn" for smerten. Medisinsk vitenskap er fremdeles begrenset i dets forståelse av smerte. Mange folk har smerter som ennå ikke klassifiseres av doktorer som en offisielt anerkjent "sykdom". Det reduserer ikke smerten, - det reduserer bare vår evne gi det et merke, og for å få deg til å tro oss.

4 kommentarer:

  1. Hei, synes det er bra å informere og dele om livet med smerter, takk for at du gjør det.

    Jeg sliter med mental, eller emosjonell smerte,som kommer og går, og jobber med å ta det på alvor, og innse at det faktisk er reelle smerter det og - i motsetning til hva man er blitt lært opp til å 'synse'. Derfor er det svært interessant og givende for meg å høre andres erfaringer med smerte, da det er viktig for meg å lære meg å skille mellom hva som er mine smerter og hva som er min personlighet, rett og slett.

    Interessant :)

    SvarSlett
  2. Kjære Linda tusen takk for at du kommenterte her, det satte jeg utrolig pris på, det at du finner glede i å lese her, og ikke minst, NYTTE. Ja dette er en blogg for oss som lever med smerter og mange av oss blir ikke forstått! Håper du vil legge deg til som følger i bloggen min, og følge meg videre. Koselig at du stakk innom meg :-)

    Jeg forstår deg, og det er det mange som gjør faktisk, og her i bloggen min kan du føle deg hjemme :-)

    SvarSlett
  3. Hei Ingunn!

    Fantastisk bra initiativ og bra tittel på bloggen:) Fant den først i dag, jeg blogger selv om smertemestring på engelsk - Har startet ett villt prosjekt som heter 365 pain-free days, der jeg legger ut ett smertefritt tips om dagen i hele 2010. Det hele kom litt som et svar på det spørsmålet alle stiller: Hva har du gjort for å bli så velfungerende til tross for dine kroniske smerter?

    Jeg sier at det er summen av hundrevis av små ting som gjør det, ikke EN magisk pille eller behandling. Man må bli sin egen ekspert...

    Gleder meg til å følge deg framover:)

    SvarSlett
  4. Anna du vet ikke hvor mye du gleder meg med det du skriver her, jeg vil gjerne følge bloggen din, jeg gleder meg virkelig til å lese den! du er nok en kjempestor inspirasjon! skal legge bloggen din til i lista mi også jeg!

    Kjempeklem til deg fra meg Anna :-)

    SvarSlett

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails