fredag 1. oktober 2010

Lavendel

Lavendel er kjent for å ha en avslappende og beroligende virkning. Jeg bruker lavendelolje i badekaret, jeg brenner lavendelolje i duftlamper, og jeg har lavendelvaskemiddel fra Durance i vaskemaskinen når jeg vasker tøy.



Se forøvrig DENNE linken, der de bruker lavendel for å roe ned demente på sykehjem og de som har søvnproblemer.

Klippet fra Urtekildens planteleksikon:

Beroligende, avslappende, søvndyssende, krampeløsende, smertestillende, antidepressiv, nervestyrkende, blodtrykksenkende, menstruasjonsregulerende, stimulerende, fordøyelsesfremmende, magestyrkende, galledrivende, slimløsende, antiseptisk, bakteriehemmende, sopphemmende, stimulerer kretsløpet, urindrivende, utrensende, hudirriterende og insektdrepende (møllmiddel, loppemiddel). 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger ned en kommentar i bloggen min :-)

Related Posts with Thumbnails